Choroby zakaźne są niebezpieczne dla osób w każdym wieku, a zagrożenie często może wynikać ze sposobu lub warunków wykonywania pracy. W takim przypadku zapewnienie odpowiedniej profilaktyki należy do obowiązków pracodawcy. Szczepienia pracowników zapewniają ochronę im samym i wszystkim, z którymi mają bezpośredni kontakt, jak również zabezpieczają ciągłość pracy, a przez to stabilność biznesową przedsiębiorstw.
Szczepienia pracowników – korzyści zdrowotne i ekonomicznie
Na choroby zakaźne narażone są osoby w każdym wieku. Odporność po przechorowaniu czy zaszczepieniu w dzieciństwie często zanika po kilku, kilkunastu latach, a jednocześnie przebieg niektórych infekcji u dorosłych oraz związane z nimi powikłania mogą być bardzo poważne.
O szczepieniach powinni pamiętać zarówno pracownicy, mający zamiar podjąć zawód mogący wiązać się z potencjalną ekspozycją na czynniki chorobotwórcze, jak i pracodawcy, chcący zapewnić swoim przedsiębiorstwom stabilność. Szczepienia to nie tylko korzyści zdrowotne, ale także ekonomiczne: dzięki odporności i mniejszej liczbie zachorowań mniej jest także hospitalizacji, wydatków związanych ze zwolnieniami lekarskimi oraz kosztami organizacji zastępstw w pracy. Wysoka zakaźność drobnoustrojów chorobotwórczych sprawia, że obecność jednej aktywnej, zakażonej osoby w biurze może skutkować zarażeniem prawie całego działu. Ponadto, szczepienie pozwala uniknąć spadków produktywności i przestojów w pracy spowodowanych infekcją.
– Najbardziej narażeni na zachorowanie jesteśmy w przypadku, gdy choroba zakaźna jest przekazywana drogą kropelkową. W takiej sytuacji zagrożeniem jest dla nas kontakt z osobą chorą lub nosicielem oraz nieprzestrzeganie podstawowych zasad higieny, np. mycia rąk – tłumaczy w rozmowie z portalem www.zaszczepsiewiedza.pl Paulina Marczak, specjalista ds. profilaktyki i promocji zdrowia Medicover Polska. – Do takich chorób zaliczamy: błonicę, biegunki wywołane rotawirusem, gruźlicę, grypę sezonową, krztusiec, odrę, ospę wietrzną i różyczkę.
Do pracodawcy należy ocena ryzyka zawodowego związanego z czynnikami biologicznymi potencjalnie obecnymi w środowisku pracy oraz zapewnienie odpowiedniej profilaktyki zachorowań. Kwestie obowiązkowych szczepień dla osób zatrudnionych są w Polsce regulowane prawem – obowiązki pracodawcy wobec pracowników narażonych na czynniki biologiczne reguluje Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005, a szczegółowy wykaz zalecanych szczepień ochronnych w określonych rodzajach czynności zawodowych określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2012 r. (Dz.U.2012.40).
Zdrowie w miejscu pracy – pamiętajmy o szczepieniach
Wszyscy pracownicy gastronomii i osoby mające kontakt z żywnością powinny być zaszczepione przeciw WZW A, czyli tzw. żółtaczce pokarmowej – ryzyko zarażenia się przy produkcji i dystrybucji żywności jest bardzo wysokie. Na zachorowanie narażone są również osoby mające kontakt z nieczystościami i pracujące z odpadami, czyli m.in. pracownicy zakładów oczyszczania i oczyszczalni ścieków, osoby sprzątające w hotelach i pokojówki.
Warto pamiętać także o szczepieniu przeciw groźnemu WZW B:
– Zaszczepić się przeciw WZW B powinny w szczególności osoby wykonujące czynności, w trakcie których dochodzi do kontaktu z materiałem biologicznym pochodzenia ludzkiego (krew i inne płyny ustrojowe oraz wydaliny i wydzieliny) lub sprzętem skażonym tym materiałem – wyjaśnia Paulina Marczak.
